Fullfør registrering
Velg lengde på abonnement og betal med gyldig betalingskort for å fullføre registreringen. Abonnementet fornyes automatisk etter endt periode. Abonnementet må avsluttes senest 1 dag før ny periode starter.
Velg lengde på abonnement og betal med gyldig betalingskort for å fullføre registreringen. Abonnementet fornyes automatisk etter endt periode. Abonnementet må avsluttes senest 1 dag før ny periode starter.
Når du bestiller produkter eller bruker tjenester fra Egmont Publishing AS (”vi”), gir du oss tilgang til ulike typer opplysninger om deg. I disse retningslinjene for personvern finner du informasjon om
Denne informasjonen er viktig for at du skal kunne ivareta personvernet ditt, så vi ber deg ta deg tid til å bli kjent med våre retningslinjer.
Når du bestiller et produkt fra oss eller oppretter en brukerkonto for våre tjenester, vil vi registrerer personopplysninger for å kunne oppfylle vår del av avtaleforpliktelsene og gi deg best mulig kundeopplevelse. I slike tilfeller trenger vi eksempelvis kontakt- eller kontoinformasjon for deg som bruker for å kunne levere produkter i henhold til avtalen eller gi deg tilgang til digitalt innhold. Slik informasjon oppgis av som regel av deg i registreringsøyeblikket, men enkelte av våre tjenester kan også innhente slik informasjon via tredjeparter som du godkjenner (eksempelvis hvis du logger inn gjennom Facebook Connect).
I tillegg til informasjon som du oppgir til oss vil vi forsøke å hente inn informasjon som fødselsdato, telefonnummer, adresseendringer og lignende fra adresseregistre som Bring, Evry, Bisnode, Lindorff og tilsvarende. Informasjonen fra adresseregistrene brukes for å sikre at vi kan oppfylle våre forpliktelser overfor kundene, eksempelvis ved levering av blader til riktig adresse etter en eventuell flytting, samt til markedsføringsformål.
Vi vil også kunne innhente informasjon om sannsynlig tilhørighet i ulike kundegrupper basert på din adresse fra aktører som Delivermore, Bring og Bisnode. Dette kan eksempelvis være informasjon om hvor stor andel av beboerne på ditt postnummer som har høyere utdannelse, barn eller mer enn én bil. Selv om denne informasjonen ikke gjelder deg personlig, hjelper informasjonen oss til å øke vår kundeinnsikt slik at vi kan være mest mulig relevant i vår kundekommunikasjon.
For å tilby gode og personaliserte tjenester og tilbud vil vi også lagre informasjon om kundeforholdet, herunder produkter og tjenester du abonnerer på, samt kjøpsatferd og betalingshistorikk, leverte blader og samtykkeinnstillinger på kundeforholdet.
Når du bruker våre digitale tjenester, eksempelvis når du besøker våre nettsider eller bruker en app, vil vi samle inn informasjon om hvilke tjenester du bruker og hvordan du bruker dem. Informasjonen inkluderer følgende:
Informasjonen som nevnt over samles ofte inn uten at vi eller andre kan identifisere deg som bruker direkte. Gjennom IP-adresser og annen informasjon vil det likevel være en viss mulighet til å utlede hvem den aktuelle brukeren av enheten er. Når du er pålogget ConnectID, eller vi har en annen klar kobling til deg som bruker/kunde hos oss, vil vi kunne knytte informasjon til din profil for å kunne tilby deg best mulig tjenester og kundeoppfølging, samt målrettet annonsering.
Når du publiserer innhold på våre tjenester, som eksempel hvis du deler en matoppskrift med våre brukere eller diskuterer på et forum, vil dette innholdet lagres på våre servere og kobles mot din brukerkonto slik at du blant annet kan redigere eller slette innholdet. Avhengig av utformingen av tjenesten vil slikt innhold kunne være offentlig tilgjengelig for alle internettbrukere, og innholdet kan også bli publisert hos andre tjenestetilbydere (eksempelvis på Facebook).
Når du fyller ut spørreskjemaer eller lignende, vil informasjon som registreres i disse kunne lagres på din kundeprofil hvis du samtykker til slik lagring. Dette kan eksempelvis gjelde antall barn (med alder og kjønn), interesser, kundetilfredshet og lignende.
Vi lagrer også informasjon om henvendelser til vårt kundesenter, slik at vi kan yte deg best mulig service.
Vi bruker informasjon som vi registrerer om deg som kunde/bruker til følgende formål:
a) Sikre riktig og effektiv leveranse av produkter og tjenester, samt å forhindre misbruk av tjenestene
b) Gi relevant og god kundeservice, samt sikre effektiv feilretting og kundeadministrasjon
c) Forbedre brukeropplevelsen, eksempelvis gjennom å tilpasse innholdet vårt til størrelsen på din nettleser eller huske hvor du var sist slik at du kan fortsette å lese innholdet på en annen enhet
d) Gi deg tilgang til personalisert innhold, eksempelvis gjennom å gi deg artikkelanbefalinger basert på din atferd, posisjon, registrerte interesser eller andre karakteristika
e) Gi deg mest mulig relevante tilbud gjennom målrettet annonsering og markedsføring, både på våre egne tjenester og hos eksterne aktører (som eksempelvis nettavisen.no og facebook.com)
f) Utvikle eller teste nye produkter og funksjoner, herunder lage og teste bruken av innhold for utvalgte målgrupper
g) Forstå bruker- og markedstrender, eksempelvis gjennom å følge med på hvor gamle brukerne av en tjeneste er eller hvilke seksjoner som er mest populære hos brukerne
Opplysninger som vi har registrert om deg som kunde eller bruker vil normalt bare kunne brukes og deles med hel- eller deleide datterselskaper av Egmont International Holding AS. Ut over dette vil informasjon kun utleveres til tredjeparter i lovbestemte tilfeller, eksempelvis ved begjæring fra offentlige myndigheter, samt i følgende tilfeller:
Som de fleste andre nettsteder og digitale tjenester kan også våre tjenester bruke ulike typer teknologier for å gi deg en best mulig brukeropplevelse og relevant innhold. Eksempler på slike teknologier er informasjonskapsler (cookies), enhets- og annonseidentifikatorer, pikseltagger (piksler) og nettleserlagring. Vi bruker slik teknologi til å:
Om teknologien
Vi kan bruke følgende teknologier når du bruker og samhandler med tjenestene våre eller samarbeidende nettsteder/tjenester, gitt at du bruker en nettleser eller enhet som tillater bruk av den aktuelle teknologien.
Informasjonskapsler (cookies) er en liten fil med små tekststrenger som sendes til din nettleser eller enhet når du besøker et nettsted. Dette gjør at nettstedet kan gjenkjenne din nettleser eller enhet neste gang du besøker nettstedet. Informasjonskapsler kan lagre brukerinnstillinger som språkinnstillinger eller påloggingsinformasjon, identifikatorer og annen informasjon. Gjennom innstillingene i nettleseren kan du både fjerne gamle informasjonskapsler og forhindre at nye blir lagret.
Pikseltagger (piksler) er gjennomsiktige bildefiler som blant annet gjør det mulig å lese og lagre informasjonskapsler, samt overføre informasjon til oss eller våre samarbeidspartnere. Informasjonen omfatter typisk IP-adressen til en enhet, tidspunkt og nettsiden hvor pikslene blir vist, en ID tilknyttet nettleseren eller enheten og typen nettleser som blir brukt.
Nettleserlagring er teknologi som gjør det mulig for et nettsted eller en app å lagre og hente frem data på din datamaskin, mobiltelefon eller annen enhet. Som eksempel kan nevnes hurtigbufring og lokal lagring i HTML5. Slik teknologi brukes gjerne dersom enheten eller nettleseren ikke kan lagre informasjonskapsler eller for å gi deg økt sikkerhet og kontroll med informasjonen som lagres.
Våre informasjonskapsler
Avhengig av hvilke av våre nettsider du besøker vil nettleseren din kunne lagre følgende informasjonskapsler:
Om tredjeparters bruk av teknologien
På våre tjenester leveres det ofte innhold fra tredjeparter som samarbeidspartnere, annonsører og eksterne tjenestetilbydere. På samme måte som oss kan disse aktørene bruke teknologien for å registrere statistikk, atferd, levere personalisert innhold og reklame, samt for å levere tredjepartsfunksjoner som å ”like” eller dele noe på sosiale medier.
Hvilke tredjeparter som er tilstede på en gitt nettside varierer, og for en fullstendig og oppdatert oversikt anbefaler vi at du bruker verktøy som Ghostery eller Disconnect.
Nedenfor finner du en oversikt over de mest vanlige tredjepartene som kan være tilstede på våre nettsider, hva slags rolle(r) de har og hva slags data som typisk samles inn.
Annonsering
Formål: Å levere annonser, måle effekt av annonsering samt bygge målgrupper for oss, våre annonsører og samarbeidspartnere. De fleste av disse aktørene tilbyr mulighet til å deaktivere innsamling og bruk av data gjennom nettsiden YourOnlineChoices.com eller tredjepartenes personvernerklæringer.
Typiske data som samles inn: Annonsevisninger, nettleserinformasjon, enhetsinformasjon (herunder type, operativsystem og enhets-/cookieID), sidevisninger og klikk på nettsidene, IP-adresser, posisjonsdata
Aktører: Adap.tv, Adform, Admeta, Appdynamics/Adtech, AppNexus, Criteo, cXense, Doubleclick, Doubleclick Floodlights, Enreach, Facebook Custom Audience, Google Display Network, Google Tag Manager, Improve Digital, Moat, Smaato, Special Media, SpotXchange, Vindico Group, Webtraffic, Widespace
Analyse
Formål: Registrere statistikk og atferd for oss slik at vi kan forstå markedstrender og hvordan tjenestene våre brukes. Dette gjør at vi blant annet kan forbedre brukervennligheten på tjenestene våre eller gi personalisert og relevant innhold basert på din atferd og annen tilgjengelig informasjon.
Typiske data som samles inn: Annonsevisninger, nettleserinformasjon, enhetsinformasjon (herunder type, operativsystem og enhets-/cookieID), sidevisninger og klikk på nettsidene, IP-adresser, posisjonsdata.
Aktører: Crazy Egg, cXense, Enreach, Google Analytics, Pingdom, TNS, Visual Website Optmizer
Tredjepartsfunksjoner
Formål: Å tilby innhold fra eller samhandling med tredjepartstjenester, som eksempelvis ”like” eller dele innhold på sosiale medier.
Typiske data som samles inn: Nettleserinformasjon, enhetsinformasjon (herunder type, operativsystem og enhets-/cookieID), sidevisninger (URL-adresser), IP-adresser, posisjonsdata, demografiske data
Aktører: AddThis, Facebook Connect, Google+ Platform, Gravatar, Typekit by Adobe, Twitter Button
Hvis du vil vite mer om hvordan disse eller andre tredjeparter bruker teknologien, kan du klikke på lenkene over, som også viser til tredjepartenes personvernerklæringer.
Om samtykke og dine valgmuligheter
Så lenge du gis god informasjon om bruken av informasjonskapsler og liknende teknologier anses du etter norsk rett å samtykke til bruken av teknologien. Du kan velge om du vil akseptere informasjonskapsler gjennom innstillingene i nettleseren din. Her kan du normalt angi om du aksepterer lagring informasjonskapsler fra nettsidene du besøker, fra tredjeparter som er tilknyttet nettsidene og eventuelt om du ønsker å bli varslet hver gang en ny informasjonskapsel blir lagret. Den eksakte fremgangsmåten avhenger litt av enheten din og hvilken nettleser du bruker.
I innstillingene til nettleseren finner du også en oversikt over alle informasjonskapsler som er lagret, slik at du kan få oversikt og eventuelt slette uønskede informasjonskapsler. Nettleseren lagrer normalt alle informasjonskapsler i en bestemt mappe på harddisken, slik at du også kan undersøke innholdet i mer detalj.
Hvis du ønsker kontroll med hvilke tredjeparter som benytter teknologien til ulike formal, anbefaler vi verktøy som Ghostery og Disconnect.
For mer informasjon om informasjonskapsler og innstillinger henviser vi til allaboutcookies.org.
Du kan få innsyn i disse opplysningene vi har om deg ved å kontakte kundeservice. Her kan du også be om å bli slettet fra våre registre eller stanse utsendelse av reklame på epost, sms og lignende. Sletting er ikke mulig så lenge vi har et løpende kundeforhold, da distribusjon i henhold til avtaler forutsetter at vi har riktig informasjon våre kunder.
Du kan reservere deg mot utsendelse av reklame på e-post, SMS og post eller telefonhenvendelser ved å kontakte vårt kundesenter eller benytte lenkene for avmelding i aktuelle e-poster.
For sletting og deaktivering av informasjonskapsler og målrettet annonsering viser vi til avsnitt 5 over.
Personopplysningsloven stiller krav til at den som oppbevarer personopplysninger må sikre disse mot uautorisert tilgang, endring, sletting og deling. Vi har derfor innført både tekniske og organisatoriske tiltak for å sørge for at personopplysninger oppbevares sikkert og fortrolig. Vi lagrer personopplysninger på datamaskiner med begrenset adgang. Disse er plassert i kontrollerte fasiliteter, og våre sikkerhetsforanstaltninger kontrolleres løpende for å sørge for at våre bruker- og kundeopplysninger håndteres forsvarlig og i henhold til dine rettigheter som bruker. Vi kan imidlertid ikke garantere 100 prosent sikkerhet ved dataoverføringer via internett. Det betyr at det kan være en risiko for at andre uberettiget tiltvinger seg adgang til opplysninger når data sendes og oppbevares elektronisk. Du bør derfor aldri oppgi sende sensitiv informasjon med mindre det er nødvendig, nettsiden er kryptert (se etter https og et hengelåsikon i nettadressefeltet) og du har oppdatert antivirusprogramvare.
Med mindre annet er spesifisert eller fremgår av sammenhengen er Egmont Publishing AS behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger i henhold til denne personvernerklæringen. For henvendelser om vår behandling av personopplysninger kan du kontakte kundeservice:
Telefon: 22 58 52 30
Epost: [email protected]
Adresse:
Egmont Publishing AS
Att: Kundeservice
Postboks 4980 Nydalen
0441 Oslo]
Disse retningslinjene for personvern gjelder fra 1. februar 2016. Vi forbeholder oss retten til å endre retningslinjene, og endringene vil i så fall bli lagt ut på denne nettsiden. Enkelte endringer kan kreve et nytt samtykke av deg. I slike tilfeller vil vi varsle deg, eksempelvis ved innlogging på våre tjenester, ved utsendelse av ny faktura eller andre egnede kanaler.
1. INNLEDNING
Dette dokumentet (”Avtalen”) fastsetter hvilke betingelser og vilkår som gjelder for sluttbruker (”Kunden”) ved bruk av Vimennpluss(”Tjenesten”). Tjenesten leveres av Egmont Publishing AS (”Leverandøren”). Med Tjenesten menes alle tjenester levert av Leverandøren eller av Leverandørens samarbeidspartner som har en naturlig sammenheng med Vimennpluss.
2. FORUTSETNINGER FOR TILGANG TIL TJENESTEN
For å kunne bruke Tjenesten må Kunden ha fungerende internettilgang, e-postadresse og norsk mobiltelefonnummer. Kostnader for internettilgang dekkes av Kunden. Dette gjelder også ved bruk av Tjenesten på nettbrett og evt mobiltelefon. Kunder som bruker Tjenesten via nettbrett og mobiltelefon (der det er tilgjengelig) må selv gjøre seg kjent med hvilke datatrafikkpriser som gjelder for sitt abonnement.
3. TILGANG, PRISINFORMASJON OG BETALINGSVILKÅR
Kunden må være minst 18 år eller inneha samtykke fra foresatte for å få tilgang til Tjenesten eller for å foreta kjøp i tilknytning til Tjenesten. Tilgang til Tjenesten skjer ved tegning av abonnement og/eller nedlastning av applikasjon(er) fra Tjenestens nettsider.
Innmelding til Tjenesten vil som hovedregel starte et abonnement. Ved kjøp av abonnement gjennom betalingsformer som tillater automatisk gjentakende betaling (som f.eks. kredittkort) vil betalingen gjentas automatisk når betaling for neste periode forfaller. Leverandøren er ansvarlig overfor Kunden for mottatt betaling for Tjenesten og henvendelser knyttet til betaling skal rettes til Leverandøren. Belastningen skjer på kjøpstidspunktet.
4. BEGRENSNINGER VED KUNDENS BRUK AV TJENESTEN
Bruk av Tjenesten skal kun være til privat bruk. Bruk av Tjenesten i kommersielle og offentlige sammenhenger er ikke tillatt.
Det er ikke tillatt å bruke Tjenesten på en måte som vil være i strid med de rettighetsbegrensninger som gjelder for innholdet i Tjenesten. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, forbud mot å (i) gjøre tekniske inngrep i Tjenesten for å bruke Tjenesten på annen måte enn det som er tiltenkt og tillatt i henhold til denne Avtalen, (ii) kopiere og/eller offentliggjøre innhold fra Tjenesten, (iii) kunstig øke antall nedlastinger (vi) overdra brukernavn og passord til andre, (v) omgå tekniske mekanismer i Tjenesten som er etablert for å beskytte innhold fra reproduksjon/distribusjon, (vi) benytte tjenesten i strid mot gjeldene rett og (vii) ikke respektere gjeldende geografiske/territoriale begrensninger.
Leverandøren kan stenge Kundens tilgang til Tjenesten dersom det er grunn til å tro at Kunden misbruker Tjenesten, for eksempel ved at Tjenesten benyttes av andre enn det som er tillatt i følge Kundens abonnent.
Tjenesten kan inneha komponenter som tar i bruk midlertidig lagring av innhold på de forskjellige plattformene (også kalt ”offline mode”). Kunden har tilgang til dette innholdet så lenge Kunden har gyldig tilgang til dette i henhold til sitt gjeldende abonnement. Det er ikke tillatt å tilegne seg tilgang til dette innholdet via andre mekanismer enn de som er tilgjengelige via Tjenesten. Slikt innhold skal ikke kopieres og/eller gjøres tilgjengelig utenfor Tjenesten.
Nedlastet innhold som er kjøpt gjennom Tjenesten (typisk magasinfiler) er tillatt brukt på alle plattformer som disponeres av Kunden for Kundens personlige bruk, så sant slik bruk ikke er i strid med andre vilkår i denne Avtalen.
5. ABONNEMENT
Dersom ikke annet er spesifisert ved opprettelsen av abonnementet er et abonnement på Vimennpluss løpende og fornyes automatisk hver 30. dag. Det betyr at du vil bli belastet månedsprisen dersom du ikke har stoppet abonnementet før perioden du er inne i er over. Dette gjelder også gratis prøveperioder. Et abonnent kan bare brukes til lesing via en enhet om gangen per registrert bruker.
Som hovedregel vil det ikke være bindingstid. Det kan allikevel forekomme bindingstid på enkelte abonnement. Det vil i så fall være tydelig kommunisert ved bestilling.
Abonnement kan sies opp fortløpende. For abonnement uten bindingstid vil oppsigelsen tre i kraft ved utgangen av den perioden som Kunden har betalt for. For abonnement med bindingstid vil oppsigelsen tre i kraft ved utgangen av bindingstidsperioden.
6. KUNDENS ANGRERETT
Kunden kan angre kjøpet av Tjenesten etter angrerettslovens bestemmelser. Angreretten gjelder frem til Kunden første gang logger seg på og dermed tar i bruk Tjenesten.
7. OPPHAVSRETTBEGRENSNINGER PÅ INNHOLDET
Innholdet i Tjenesten tilhører tredjeparter og er kun for Kundens personlige bruk. All kopiering, distribusjon eller annen bruk av slikt innhold er forbudt uten skriftlig forhåndssamtykke fra rettighetshaverne til innholdet. Kunden har ingen rettigheter til kommersiell bruk, salg, videresalg, eksemplarfremstilling, distribusjon eller promotering av innholdet. Kunden har heller ingen rettigheter til bruk som krever en lisens for offentlig fremføring/visning. Kunden skal bare bruke innholdet på plattformer som Kunden selv disponerer for sin personlige bruk og som støtter det tekniske beskyttelsessystemet. Kunden skal ikke omgå det tekniske beskyttelsessystemet. Uautorisert bruk kan innebære brudd på gjeldene lovverk. Kunden samtykker i at rettighetshavere til innhold i Tjenesten kan håndheve denne avtalen direkte mot Kunden.
8. BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGER (PERSONVERN)
Ved å inngå abonnementsavtalen samtykker du til at vi kan behandle personopplysninger i samsvar med våre retningslinjer for personvern
9. LEVERANDØRENS RETTIGHETER
Dersom Kunden ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter Avtalen, og dette ikke skyldes forhold på Leverandørens side, kan Leverandøren nekte Kunden tilgang til Tjenesten.
Kunden samtykker til at Leverandøren kan sende tjenesterelatert informasjon til Kunden i form av SMS og epost.
10. ANSVARSFRASKRIVELSE VEDRØRENDE TJENESTEN
Tjenesten leveres som den er, og Leverandøren forbeholder seg retten til å endre Tjenestens funksjonalitet og utvalg av innhold løpende. Leverandørens ansvar som følge av feil eller andre ansvarsbetingende forhold knyttet til Tjenesten er begrenset til det beløp Kunden har betalt for tilgang til Tjenesten for den aktuelle perioden.
Mindre tekniske problemer må påregnes og er ikke å anse som mislighold av Avtalen mellom Kunde og Leverandør. Jevnlige oppdateringer av Tjenesten vil også kunne forekomme.
Leverandøren står fritt til å tilby tilgang til Tjenesten via de mobile håndsett som Leverandøren finner formålstjenelig. Leverandøren forbeholder seg også retten til å ikke lenger støtte enkelte mobile håndsett som tidligere har vært støttet.
11. TVISTELØSNING
Tvister skal søkes løst i minnelighet. Hvis partene ikke kommer til enighet kan tvisten bringes inn for passende klageorgan eller de alminnelige domstoler ved saksøktes verneting.
12. ENDRINGER AV VILKÅR
Leverandøren kan med rimelig varsel endre vilkårene i denne Avtalen eller innføre nye regler, vilkår eller betingelser for Kundens bruk av Tjenesten. Tjenesten er for tiden i en betattest, og tjenesten kan derfor opphøre på kort varsel. Abonneneter på tjenesten vil da ha tilgang på appen og nye utgivelser ut perioden de har betalt (som kun vil være ut måneden. Kunden skal informeres skriftlig om endringer som er til ulempe for Kunden, såfremt endringene skyldes forhold innenfor Leverandørens kontroll. Kunden skal innen en fastsatt frist ha mulighet til å akseptere slike endrede vilkår i Avtalen. Endring av øvrige avtalevilkår kan gjøres etter kunngjøring. Fortsatt bruk av Tjenesten etter at de endrede vilkårene er trådt i kraft innebærer aksept av de endrede vilkårene.
01.11.2014, V1.1